Nanda en Carla bij Wakisa Ministries Uganda

Weekendje Mukono!

Voor dit weekend hadden we het plan opgevat om naar Noah’s Ark Children Ministry in Mukono te gaan. Dit huis, waar Nanda meerdere keren vrijwilligerswerk heeft gedaan, biedt een thuis voor meer dan 170 weggegooide, achtergelaten en mishandelde kinderen. Anouk en Eva hoorden van ons plan en wilden graag mee. Super leuk natuurlijk. We hadden keurig een taxi geregeld die ons om half 10 op zou halen..... Na meerdere telefoontjes en beloften dat hij er echt “bijna” was arriveerde hij om kwart voor 11. En raad eens wat... konden nóg niet vertrekken. Nadat wij ingestapt waren ging de motorkap open en moest er ergens nog water toegevoegd worden. Jullie begrijpen dat ons vertrouwen met de minuut afnam. Met ons laatste restje vertrouwen gingen we uiteindelijk op weg. En het kwam goed, na ruim anderhalf uur werden we afgezet bij onze eerste bestemming. African Village, vlakbij Mukono, waar we eerst lekker gingen ontspannen bij het zwembad voordat we naar Noah’s Ark zouden gaan. Helaas was het onderweg gaan regende en daarom hebben we eerst (heel vervelend) een kop cappuccino gedronken met overheerlijke koek! Omdat we niet konden kiezen hebben we 6 verschillende koeken uitgezocht en er een mes bij gevraagd:)

Na deze heerlijke “lunch” werd het droog en kwam de zon tevoorschijn, tijd voor het zwembad!

Na een paar uurtjes zonnen, zwemmen, kletsen en lezen zijn we met een matatto busje naar Noahs ark vertrokken. Dit is het goedkoopste openbaar vervoer in Uganda. Voor een rit van ruim een uur betaal je ongeveer 50cent. Comfortabel is het niet echt, maar wel hilarisch om mee te maken. 20 man in een busje die voor 9 bedoeld is. Je kunt je vast voorstellen wat er moet gebeuren wanneer er iemand vanaf de achterbank uit wil uitstappen:)

Noahs Ark was voor Nanda een heerlijk weerzien van bekenden. Één van de aunties (Jessica) kwam luid gillend op haar af gerend! Een aantal jongens vroegen direct: “Where is uncle Jan?” Voor ons (Eva, Anouk en Carla) heel handig dat Nanda ons rond kon leiden en van alles kon vertellen. Na een heerlijke nacht in een ruim huis, met op de achtergrond het geluid van apen en krekels en op het plafond gekko’s, hebben we zondagmorgen in de zon genoten van koffie, bananen en ananas. Dat leek ons een goed moment om alvast een stukje voor het blog te typen...... Oeps.... waar is de IPad?? Binnen een minuut wist ik waar mijn iPad was gebleven. In African Village, onder het matje, bij het zwembad en dus vergeten..

Grrrrrrr. Nanda had al snel een telefoonnummer van African Village gevonden en gelukkig hadden ze de iPad gevonden en voor ons bewaard! Pffff, gelukkig. Toen zijn we maar even met z’n tweeën op de boda naar African Village gegaan. We dachten dat we met driekwartier weer terug zou zijn. Dit werd (heel Afrikaans) 2 uur! Degene die wist waar de IPad was, zat in de kerk, dus daar moesten we eerst op wachten. Vervolgens kon de boda, waar we met z’n tweeën achterop zaten, het gewicht van deze 2 muzungu’s niet aan met als gevolg........ een lekke band! Daar sta je dan. Gelukkig stopte er bijna direct een andere boda waarop we overgestaptzijn. Uiteindelijk zijn we weer veilig bij de andere meiden gearriveerd die nog heerlijk relaxed bij Noahs Ark zaten. Noah’s Ark is een prachtig project, met op het terrein onder andere een school, een kerk en een ziekenhuis. Indrukwekkend om de verhalen te horen van de kinderen die hier wonen. Velen sterk ondervoed gevonden in het openbare riool of gevonden bij een pompstation en binnengebracht door de politie. We zijn onder de indruk....

In de loop van de middag zijn we weer terug richting Kampala gegaan. Onderweg hebben we nog een paar verschillende craftmarktjes aan gedaan. Uiteindelijk waren we rond 17 uur weer terug in het Doinggoodhouse na dit leuke gezellige weekend!

Caroline

Het is maar goed dat dit blog bestaat. Thuis zou je toch dagen nodig hebben om al die leuke en bijzondere verhalen te vertellen! ?

Yvon Fetlaar

Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Mooi wat jullie allemaal meemaken. Niet alleen voor jullie zelf,maar zeker waarvoor jullie gekomen zijn en dat zijn de meiden. Geniet er nog even van.

Herm en Gerry

Wat leuk om jullie avonturen te volgen. Mooi dat jullie een bezoek hebben gebracht aan Noah´s Ark, voelt vast een beetje als thuiskomen, of niet Nanda? We wensen jullie nog goede weken toe in Uganda!

Marina

Wat heerlijk om steeds weer jullie verhalen te lezen. We genieten er van! Fijn dat jullie elke keer weer de moeite nemen om ons mee te nemen in jullie belevenissen.

Emmie

Super!!!! Wat kan ik nog meer zeggen? Jullie leren de cultuur van binnenuit kennen.
Favourite foto's van deze sessie: de onderbroekjes en het strijkijzer
Ze doen het er gewoon mee.

Jeannette Pathuis

Ik geniet van jullie heerlijke echte Ugandese verhalen...
Tegelijk ook erg heftig het verhaal rondom de kinderen van Noahs Ark...als je dat goed op je in laat werken........