Nanda en Carla bij Wakisa Ministries Uganda

Een baby geboren!

Hier weer een korte update vanuit Kampala, Uganda. Zowel gister als vandaag hebben we weer twee mooie dagen in Wakisa meegemaakt.

Naast het meedoen met het programma, hebben we vooral veel meiden leren haken of breien. Ze moeten allemaal eerst een spons maken (recht toe, recht aan) en wanneer dit goed gaat mogen ze baby sokjes maken. Uiteraard voor hun eigen kindje. Ze kunnen niet wachten om te beginnen met slofjes! Een aantal meiden konden vandaag beginnen en ze doen het echt goed!

Naast het haken en breien hebben we meegeholpen met koken, koekjes bakken en heerlijke capati, posho (een witte blok beton van mais gemaakt)bruine bonen en witte kool gegeten.

‘s Avonds zijn we met alle vrijwilligers en de coördinatoren van Doingoood uit eten geweest. Super gezellig! Dat doen ze blijkbaar elke woensdag en wij vinden niet erg om mee te doen!!

Vandaag zaten we heel gezellig met de meiden te haken, breien en naaien toen het ineens heel onrustig werd in het klaslokaal en voordat we het wisten renden de (normaal super rustige, bijna verlegen meiden) gillend naar buiten..... wat bleek: 1 van de meisjes (16)was gister in het ziekenhuis bevallen en kwam het terrein oplopen. Alle meiden stormden op haar af en de baby ging in no time van arm naar arm! Zooooo gaaf om te zien hoe blij iedereen was! En zo ontroerend om van deze jonge moeder te mogen horen dat ze zo blij was dat ze toch weer terug mag naar haar moeder en haar school af kan maken. Dit was alleen maar mogelijk doordat de counseler van Wakisa met haar moeder goede gesprekken heeft gehad.

Vanmiddag hebben we zelf een gesprek met Vivian, de directeur, gehad. We krijgen alle vrijheid om van alles te ondernemen met de meiden. We gaan nu dagjes weg organiseren en in het klaslokaal opbergruimte creëren. Er borrelen allerlei ideeen ...... pfffff.... we hebben zoveel plannen en de eerste week zit er al weer bijna op! Maar we genieten enorm van de mooie ontmoetingen, de gesprekken, de enthousiaste meiden en het pasgeboren baby’tje!

We verbazen ons over de verkeersregels hier in Oeganda, want die zijn hier wel wat anders hoor!

Groen betekend voor een boda boda driver: “gas geven” en oranje?......ook “gas geven”. En rood dan??? Ook gas geven!!

Trijnie

Wat een fantastisch verhaal en fantastische dag! Wat geweldig dat die jonge moeder toch weer naar huis kan en de school afmaken!
Erg mooi om zo uit de verte mee te leven en jullie verhalen te lezen!

Caroline

Wat een mooi bericht weer! En bijzondere foto’s ?

Ina Hup

Het enthousiasme spat er af! Wat mooi om te lezen. En wat goed om zo iets voor anderen te mogen betekenen. En . . Vooral bij alle kleuren nooit te veel gas geven!

Emmie

Wat heerlijk als je zo praktisch bezig mag zijn en allerlei bijzondere dingen mag meemaken.
Zegen in overvloed.

Betty

Wat heerlijk om even wat te lezen over jullie! En wat een geweldig verhaal over het kleine baby’tje. Wat heerlijk dat ze weer naar huis mag.
Wat een prachtige ervaring bouwen jullie op. Ben benieuwd naar nog meer!!
God zegen over jullie werk en in gebed dicht bij!

Karen

Geweldig wat jullie doen en fijn dat je ze wat nieuws en praktisch kan aanleren.
Fijne tijd daar.
Liefs Karen